گفت‌وگو محور "هیپ‌هاپ کودک و نوجوان"

هفت گفت‌وگو با محوریت "هیپ‌هاپ کودک و نوجوان" و با چند پرسش مشترک و اساسی از رده‌های سنی مختلف آماده شده و امید است که در تولید محتوای کودک و نوجوان در این ژانر مفید باشد. لازم به‌ذکر است که انتشار متن گفت‌وگوها و اسامی افراد با رضایت شخص‌شان صورت گرفته است.


گفت‌وگوی اول: محراب / ۱۷ ساله
■ چندوقته که با موسیقی رپ آشنا شدی، رپر مورد علاقه‌ت کیه و چند درصد از پلی‌لیستت رو این سبک از موسیقی تشکیل می‌ده؟
□ چند وقت دقیق یادم نمیاد. رپر مورد علاقم تتلو_هیچکس. 80درصد
■ علاوه بر موسیقی رپ با هنرهایی مثل گرافیتی و بریک‌دنس هم آشنایی؟ به‌نظرت فرق رپ و هیپ‌هاپ در چیه؟
□ نه آشنایی ندارم. رپ و هیپ هاپ  سبک خوندنشه. رپ اعتراضه
■ به‌نظرت می‌شه بخشی به عنوان "هیپ‌هاپ کودک و نوجوان" به‌وجود بیاد و تو مخاطبش باشی؟ مثلاً فقط رپی رو گوش بدی که مناسب سنته؟
□ شدنی هست ولی ب نظر خودم جالب نیس
■ فکر می‌کنی چرا به‌نظرت جالب نیست؟
□ کلمات ی جوری عوض میشه و نمیتونم هدف موزیکو بفهمم
■ چقدر به اینکه "والدینت باید روی موسیقی‌ای که گوش می‌دی نظارت داشته باشن" اعتقاد داری؟
□ هیچ اعتقاد ندارم
■ به‌نظرت مشکلش کجاست؟
□ عقب مونده بودن جامعه
■ پس از نظر تو جامعه‌ای که والدین روی موسیقی فرزندانشون نظارت کنن، عقب افتاده‌ست؟
□ آره
■ اگه آگاه بشی که ۹۰٪ آهنگ‌هایی که گوش می‌دی مناسب سن تو نیستن باز هم گوش می‌دیشون؟ چرا‌؟
□ آره گوش میدم چون کنجکاوم بیشتر بدونم
■ حتی اگه این کنجکاو بودن بهت صدمه بزنه؟
□ حتی صدمه بزنه
■ فکر می‌کنی تتلو چقدر توی زندگیت مهمه؟ از آهنگ‌هاش چی یاد گرفتی تا الان؟
□ تتلو مهمه چون دید منو عوض میکنه
■ مهم‌ترین چیزی که از آهنگ‌هاش یاد گرفتی چی بوده؟
□ مثلا لاشه خوار نباشم
■ هیچکس چطور؟
□ فک کنم هیچ فقط از بعضی از اهنگاش خوشم میاد
■ ممنون که وقتتو به من دادی
□ خواهش میکنم.


گفت‌وگوی دوم / نریمان ۱۷ ساله
■ چندوقته که با موسیقی رپ آشنا شدی، رپر مورد علاقه‌ت کیه و چند درصد از پلی‌لیستت رو این سبک از موسیقی تشکیل می‌ده؟
□ تقریبا از وقتی که بچه بودم رپ گوش میدادم چون متفاوت بود. رپرای مورد علاقم زیادن و فقط به داخل کشور محدود نیستن چون اگه فقط ایرانی گوش کنم فکر میکنم از دنیا عقبم و یکی از رپرایی ک خیلی دوست داشتم juice wrld بود که متاسفانه فوت شد. صد درصد آهنگای پلی لیستم همه ترپ ، رپ هست.
■ علاوه بر موسیقی رپ با هنرهایی مثل گرافیتی و بریک‌دنس هم آشنایی؟ به‌نظرت فرق رپ و هیپ‌هاپ در چیه؟
□ بله آشنا هستم . هیپ هاپ خودش یه فرهنگه و رپ زیر شاخه هیپ هاپ ب حساب میاد خیلی چیزای دیگه هم هستن که زیر شاخه هیپ هاپ به حساب میاد مثل همین هنر گرافیتی و بریک دنس.
■ به‌نظرت می‌شه بخشی به عنوان "هیپ‌هاپ کودک و نوجوان" به‌وجود بیاد و تو مخاطبش باشی؟ مثلاً فقط رپی رو گوش بدی که مناسب سنته؟
□ هیپ هاپ کودکو نوجوان فکر خوبیه ولی رپ کودک و نوجوان فکر نکنم
به نظرم تو هیپ هاپ کودکو نوجوان میشه کلی استعدادو شکوفا کرد اگه تو برنامه های استعداد یابی یکم بگردیم کلی آدم با استعداد تو سن پایین میشه پیدا کرد که کارای باحال زیادی انجام میدن ولی خب دیده نمیشن
رپی که مناسب سنم باشه! من علاقه ای ندارم چون اصلیت رپ چیزیه که واقعی گراست و اگه با دنیای بچگونه قاطی بشه اُبُهَتشو از دست میده مثلا خودتون فکر کنید که یه رپر بیاد درمورد عروسک بازیو اینجور چیزا بخونه [خنده]
■ چقدر به اینکه "والدینت باید روی موسیقی‌ای که گوش می‌دی نظارت داشته باشن" اعتقاد داری؟
□ این برمیگرده به اینکه هرکسی یه سلیقه ای داره و این هم به والدین برمیگرده که چقدر به سلیقه ما احترام میذارن
■ بحث سلیقه نیست، بحث نظارته. یعنی والدینت مراقب چیزهایی که گوش می‌دی باشن. اعتقاد داری به چنین مکانیزمی؟
□ نه اعتقاد ندارم
■ چرا؟ به‌نظرت مشکلش کجاست؟
□ به نظرم کسی که رپ گوش میده ذهن باز تری داره تا کسی که ذهن رنگین کمونی یا همیچین چیزی داره و میتونه خودش تصمیم بگیره که همچین چیزی گوش بده  یانه و اینکه یه سری آهنگا هست که روشون برچسب advisory یا همون رده سنی میزنن که اخطار میدن که توش از الفاظ رکیک استفاده میشه [خنده]
و اینکه اینا سلیقه ایه و یه سری دوست دارن و یه سری ندارن
■  اگه آگاه بشی که ۹۰٪ آهنگ‌هایی که گوش می‌دی مناسب سن تو نیستن باز هم گوش می‌دیشون؟ چرا‌؟
□ آره گوش میدم
چون بنظرم باعث میشه آدم بفهمه همچین چیزایی هم تو دنیا هست و میشه با عقل خودم بفهمم که چیز اشتباهیه یا چیز درستیه
و اینکه به سلیقمم میخوره [خنده]
■ حتی اگه بهت صدمه بزنن؟
□ خب اگه بفهمم صدمه داره میتونم گوش ندم یا بقول خودتون برم اونایی که برای رده سنی خودمه گوش کنم [خنده]
ولی معمولا صدمه نمیزنن
■ خب همون برچسب‌های parental advisory توی جلد آهنگ‌ها همین صدمات رو هشدار می‌دن به مخاطب. به‌نظرت این گفت‌وگو مفید بوده برات؟
□ بله مفید بود باعث که بیشتر درمورد هیپ هاپ و مساعل رده سنی فکر کنم
■ ممنون که وقتت رو به من دادی
□ باعث خوشحالی بود


گفت‌وگوی سوم / غزل ۱۸ ساله:
■ چندوقته که با موسیقی رپ آشنا شدی، رپر مورد علاقه‌ت کیه و چند درصد از پلی‌لیستت رو این سبک از موسیقی تشکیل می‌ده؟
□ حدودا ۲سال / سورنا / ۴۰درصد
■ سورنا چقدر توی زندگیت اهمیت داره؟ چه چیزهایی از آهنگاش یاد گرفتی؟
□ اهمیت خاصی نداره ولی برام ابهت داره/عمیق حس کردن- زیبا دونستن درد - لمس کردن حس کردن
■ این ابهت از کجا میاد؟ به‌نظرت چه چیزی باعث می‌شه یه رپر ابهت داشته باشه؟
□ قدرتی که تو صداش هست و میتونی حس کنی / از بی حاشیه بودن / از حمایت کردنای بدون حاشیه
■ علاوه بر موسیقی رپ با هنرهایی مثل گرافیتی و بریک‌دنس هم آشنایی؟ به‌نظرت فرق رپ و هیپ‌هاپ در چیه؟
□ اره / مطالعه کردم و فهمیدم رپ یه زیرشاخه از هیپ هاپه هیپ هاپ این نظر منه: یه جامعه ست که رپ ستوناشو تشکیل داده
■ به‌نظرت می‌شه بخشی به عنوان "هیپ‌هاپ کودک و نوجوان" به‌وجود بیاد و افراد زیر سن قانونی مخاطبش باشن؟ مثلاً فقط رپی رو گوش بدن که مناسب سن‌شون باشه؟
□ نه چیز چرتی میشه و قشنگیشو از دست میده
هیپ هاپ کودک و نوجوان برا من پیش دبستانی قبل شروع کلاس اول رو تداعی کرد که خب همه میدونیم زمین تا اسمون فرق دارن مثل دفتر نقاشی ای میشه که مداد رنگی نداری واسه رنگ کردنش چیز خامیه
■ چقدر به اینکه "والدینت باید روی موسیقی‌ای که در زیر سن قانونی گوش می‌دادی نظارت می‌داشتن" اعتقاد داری؟
□ هیچی البته چون خودم سراغش نرفته بودم ولی باز مخالفتی باهاش برا بچه خودم ندارم چون میدونم چیزی که الان بهش گوش میده رو قرار نیست درک کنه ولی بهش جهت میده برا رشد و یه محرک میتونه باشه براش
■ یعنی در آینده تو در جایگاه والدین، مشکلی با محتواهای مضر آهنگ‌هایی که فرزندت ممکنه گوش بده نداری؟
□ نه چون [حین] اموزش خودم در کنارش خواهد بود
■ درباره‌ی برچسب parental advisory (نیازمند کنترل توسط والدین) که در جلد (کاور) بعضی آهنگ‌ها دیده می‌شه چیزی می‌دونی؟
□ اره همون محتوای مضر اهنگ هاست
خوب اگه منظورت این اهنگاست برا شنیدنشون مخالفت میکنم
■ به‌نظرت چقدر باید جدی گرفتش؟ آیا وجود چنین برچسب‌هایی مفیده؟
□ اره مفیده و حتی برچسب کافی نیست تو ایران این اتفاق نمیوفته ولی خارج بهتره جلوی فروش این اهنگا توسط افراد زیر سن قانونی گرفته شه (برای خرید سنی چیزی لازم باشه)
■ فرض کن فرزند ۱۲ ساله‌ای داری که تمایل به رپ گوش‌دادن داره. آهنگ‌های سورنا رو چطور می‌بینی براش؟ آیا می‌تونه تنهایی و بدون حضور تو گوش کنه؟
□ فرزند دوازده ساله ی من گوه خورده [خنده]
نه نمیذارم سمت سورنا بره مثلا من برای داداشم از نوید صدر و رض میفرستم یسری اهنگارو که بیشتر بازی با کلمات و زیبایی بصری صوتی داره ولی کسی مثل سورنا نیازمند درک عمیقه
■ توی گفته‌های قبلیت گفتی که "قرار نیست آدم چیزی رو درک ‌کنه ولی اون چیز بهش جهت می‌ده برای رشد" و این با گفته‌ی الانت در تناقضه چون گوش کردن به آثار سورنا رو نیازمند درک عمیق می‌بینی. نظرت در مورد این تناقض چیه؟
□ تو سن دوازده سالگی نه! تو سن دوازده تو هنوز هیچ ایده ای از دنیای واقعی نداری و هنوز دنیارو اونجوری که میخوای میبینی نه اونجوری که هست و پاپ رو ترجیح میدم برای اون سن تا رپ
اما تو ۱۵ ۱۶ سالگی برای پسرا و ۱۶ ۱۷ برای دخترا تو هنوز درحال کسب تجربه و فهمیدن چی بودن زندگی ای و درک عمیقی نداری ولی موقعشه که شروع کنی فهمیدن
■ به‌نظرت می‌شه "هیپ‌هاپ کودک و نوجوان" به‌وجود بیاد و مخاطب ۱۲ ساله رو در بَر بگیره تا اگه متمایل به گوش دادن رپه، به‌خاطر سنش پاپ رو به رپ ترجیح نده؟
□ جوابم باز نه ست
■ پس نظرت اینه که پاپ بهتر از هیپ‌هاپ کودک و نوجوانه؟
□ منظورت از هیپ هاپ کودک و نوجوان دقیقا چیه
قراره توش از چی حرف زده شه؟
■ احتمالاً قراره در هیپ‌هاپ کودک و نوجوان، فرم، فضا و ادبیات آثار (چه رپ، چه آثار بصری و حتی ترجمه‌ها) معادل‌سازی و مناسب‌سازی بشه
□ مثل این میمونه که یه فیلمو با سانسور ببینی
کتاب رو با سانسور بخونی میری سمتش؟
■ نه. مشخصاً سانسور به‌معنای حذفه اما در هیپ‌هاپ کودک و نوجوان قراره واژه‌ها و فضای بزرگسال و احتمالاً آزار دهنده و مبتذل، به فضای قابل هضم برای کودکان تبدیل بشه. مثل تفاوت بین قرص استامینوفن بزرگسالان و کودکان.
□ و در مورد چی صحبت شه توش؟
■ در مورد هر موضوعی که می‌شه برای بزرگسالان هم بهش پرداخت و البته مناسب برای اون رده‌ی سنی.
با این اوصاف، باز هم جوابت به آخرین سوال من منفیه؟
□ اره متاسفانه چون برام جذابیتی نداره
تو برای یه بچه ۱۲ساله از جنگ و سیاست بگی یا دختربازی و چیل کردن یا یا یا
مفهومی نداره برام اصلا
■ به‌نظرت این گفت‌وگو چقدر مفید بود؟
□ مفید بود چون باعث شد به چیزی فک کنم که تاحالا نکرده بودم


گفت‌وگوی چهارم / عرشیا ۱۵ ساله:
■ چندوقته که با موسیقی رپ آشنا شدی، رپر مورد علاقه‌ت کیه و چند درصد از پلی‌لیستت رو این سبک از موسیقی تشکیل می‌ده؟
□ تقریباً از بچگی. رپر مورد علاقه‌م کوروشه. ۸۰ درصد
■ کوروش وانتونز منظورته؟
□ آره
■ کوروش چقدر مهمه جایگاهش برات؟ از آهنگاش چیزی هم یاد گرفتی تا الان؟
□ جایگاهش خیلی برام مهمه و اینکه یاد گرفتم از آهنگاش امید برا زندگی هست، خواستن توانستنه و کسی نمی‌تونه جلوتو بگیره
■ علاوه بر موسیقی رپ با هنرهایی مثل گرافیتی و بریک‌دنس هم آشنایی؟ به‌نظرت فرق رپ و هیپ‌هاپ در چیه؟
□ آشنا شدم ولی کم
زیاد فرقشو نمی‌دونم فقط می‌دونم که رپ همراه با هیپ‌هاپ ظهور کرد
رپ: راهی برای عقاید ها و افکار ها
از هیپ‌هاپ نمی‌دونم [چیزی]
■  به‌نظرت می‌شه بخشی به عنوان "هیپ‌هاپ کودک و نوجوان" به‌وجود بیاد و تو مخاطبش باشی؟ مثلاً فقط رپی رو گوش بدی که مناسب سنته؟
□ نه فرقی نداره کی [که؟] مناسب باشه یا نه مثلاً می‌شنوم که فلانی آهنگ قراره بده بیرون دوست دارم زودتر از همه دانلود کنم
■ چقدر به اینکه "والدینت باید روی موسیقی‌ای که گوش می‌دی نظارت داشته باشن" اعتقاد داری؟
□ مشکلی ندارن با این موضوع که چی گوش می‌دم مثلاً از بعضی چیزایی که گوش می‌دم خوششون میاد
■ اگه آگاه بشی که ۹۰٪ آهنگ‌هایی که گوش می‌دی مناسب سن تو نیستن باز هم گوش می‌دیشون؟ چرا‌؟
□ آره شاید خواننده مورد علاقه‌م باشه یا همه ازش تعریف کنن برم گوش بدم ببینم اونجوری که تعریف کردن آهنگش [بوده یا نه]
■ منظورم اینه که اگه بهت بگن محتوای آهنگ‌های رپر مورد علاقه‌ت به روحیه‌ت آسبب می‌زنه باز هم گوش می‌دی؟
□ آره برام مهم نیست
■ ممنون که وقتتو به من دادی
□ چاکرم


گفت‌وگوی پنجم / رویا ۱۷ ساله:
■ چندوقته که با موسیقی رپ آشنا شدی، رپر مورد علاقه‌ت کیه و چند درصد از پلی‌لیستت رو این سبک از موسیقی تشکیل می‌ده؟
□ از وقتی ۱۳ سالم بود. با رضا پیشرو فهمیدم رپ فارسی هم هست. ۹۰ درصد
■ پیشرو چه جایگاهی در زندگیت داره؟ از آهنگ‌هاش چی یاد گرفتی تا الان؟
□ همه‌ی آهنگای رپ فارسی اون اوایل یه جوری کپی از رپرهای خارجی بود و خلاقیتی نداشت پیشرو بهتر از همه‌شون بود (هرچند که اوایل فقط رو کاور آهنگای دیگه می‌خوند)
مهم‌ترین چیزی که یاد گرفتم صلح کردنه و اینکه وقتی اعتراضی به چیزی دارم دقیقاً فکر کنم که به چیزی اعتراض دارم و رده درست کردنش چیه چون خیلیا فقط منتظرن و نمی‌دونن به چی [اعتراض کنن]
■ علاوه بر موسیقی رپ با هنرهایی مثل گرافیتی و بریک‌دنس هم آشنایی؟ به‌نظرت فرق رپ و هیپ‌هاپ در چیه؟
□ گرافیتی آره چون رفیقایی داشتم که کار می‌کردن ولی بریک دنسینگ نه
رپ جزوی از فرهنگ هیپ-هاپه فقط از لحاظ زبان و موضوعاتی که پرداخته می‌شه بهش تفاوت دارن و سرعت آهنگ و اینکه رپ بیشتر دنبال یه راهی برای آزادی بیانه
■ به‌نظرت می‌شه بخشی به عنوان "هیپ‌هاپ کودک و نوجوان" به‌وجود بیاد و تو مخاطبش باشی؟ مثلاً فقط رپی رو گوش بدی که مناسب سنته؟
□ به‌نظرم مسخره‌س یه‌کم که آدم فقط چیزی رو گوش بده که مناسب سنش باشه. آخه هیپ-هاپی که برای رده سنی کودک باشه چه چیزی رو می‌خوود بگه که به درد یه کودک بخوره و زیرزمینی باشه؟ هیچی واقعاً
■ یعنی به‌نظرت چیزی که زیرزمینیه به‌درد کودک نمی‌خوره؟
 □ به نظرم نه نمی‌خوره چون اصولاً رپرا یا زیرزمینیا بحثای خیای جدی‌ای دارن تو آهنگا و لازم نیست به نظرم یه بچه از اول بعضی چیزا رو مثل جنگ یا هر چیزی رو زیاد متوجهش بشه
به نظرم باید کودکی کنه تا اینکه غرق این مسائل باشه
■ به‌نظرت نمی‌شه فضایی رو ایجاد کرد که کودک و نوجوان بتونه با وجود یه فضای امن از لحاظ محتوا و موضوع، از هیپ‌هاپ لذت ببره؟
□ سوالم اینجاست که موزیکی که برای کودکان ساخته [شده] باشه چه موضوع مهمی می‌تونه داشته باشه که هم مفید باشه هم با معنای اصلی رپ و هیپ-هاپ جور در بیاد؟
اگر موضوعی هم باشه باید خیلی به صورت جزئی بهش پرداخته بشه که کودک بتونه درکش کنه
هرچند راجع به نوجوان همچین نظدی ندارم و خوبه یه مسائلی تو این سن تو ذهنشون باشه ولی کودک نه
■ احتمالاً قراره در هیپ‌هاپ کودک و نوجوان، فرم، فضا و ادبیات آثار (چه رپ، چه آثار بصری و حتی ترجمه‌ها) معادل‌سازی و مناسب‌سازی بشه.
□ علاقمندم که ببینم محتوای هیپ-هاپی که برای کودکون باشه چی می‌خواد باشه
■ چقدر به اینکه "والدینت باید روی موسیقی‌ای که گوش می‌دی نظارت داشته باشن" اعتقاد داری؟
□ نه اعتقادی ندارم چون همونطور که من نمی‌تونم راجع به موسیقی مورد علاقه اونا نظر بدم و بگم خوبه یا بده اونا هم از یه سنی به بعد نمی‌تونن این کارو انجام بدن و جزو طبیعی ترین چیزاست که آدم سبک موسیقیشو خودش انتخاب کنه البته تا یه سنی می‌تونن نظارت کنن که بچه[ها] با یه سری مسائل آشنا نشن ولی فکر می‌کنم بعد از بلوغ دیگه لازم نباشه
■ درباره‌ی برچسب parental advisory (نیازمند کنترل توسط والدین) که در جلد (کاور) بعضی آهنگ‌ها دیده می‌شه چیزی می‌دونی؟
□ آره یه چیز مختصری می‌دونم ولی همون طور کا گفتم کلاً تا یه سنی می‌شه بچه ها رو کنترل کرد و بعد از سن بلوغ حتی اگر پدر و مادر بخوان هم این کار خیلی سخته براشون و حداقل نمی‌تونن موزیکی که بچه گوش می‌ده رو کنترل کنن!
■ اگه آگاه بشی که ۹۰٪ آهنگ‌هایی که گوش می‌دی مناسب سن تو نیستن باز هم گوش می‌دیشون؟ چرا‌؟
□ من به شخصه آره چون دوس دارم بیشتر از سن خودم بدونم هرچند که آسیب می‌زنه
■ به‌نظرت این گفت‌وگو چقدر مفید بود؟
□ بحث جالبی بود اینکه به این فکر می‌کنن که می‌شه هیپ-هاپ کودک و نوجوان تاسیس کرد و سوالای خوبی هم پرسیدین پس حدوداً ۷۰ ٪ [مفید بود]
■ ممنون که وقتت رو بهم دادی
□ خواهش می‌کنم


گفت‌وگوی ششم / مینو ۳۳ ساله دارای فرزند ۱۱ ساله و هردو مخاطب رپ:
■ چندوقته که خودت و فرزندت با موسیقی رپ آشنا شدید، رپر مورد علاقه‌ی خودت و دخترت کیه و چند درصد از پلی‌لیستتون رو این سبک از موسیقی تشکیل می‌ده؟
□ خودم تتلو، یاس
دختر تتلو، لیتو،هیچکس
تقریبا 90درصد
■ تتلو، یاس، لیتو و هیچکس برای شما و فرزندتون چقدر مهمن؟
□ تتلو خیلی
■ احساس می‌کنید که تتلو چه چیزهایی به شما یاد داده؟ از آهنگ‌هاش چه چیزهایی یاد گرفتید؟
□ روراستی، یکرنگی
■ پیش میاد که در کنار فرزندتون به تتلو گوش بدید؟
□ آهنگایی که بتونم باهاش گوش کنم بله
■ علاوه بر موسیقی رپ با هنرهایی مثل گرافیتی و بریک‌دنس هم آشنایی؟ به‌نظرت فرق رپ و هیپ‌هاپ در چیه؟
□ گرافیتی نقاشی رو دیوار
بریک دنس میشه مثل دی جی
رپ مجموعه ای از هیپاپه
■ به‌نظرت می‌شه بخشی به عنوان "هیپ‌هاپ کودک و نوجوان" به‌وجود بیاد و افراد زیر سن قانونی مخاطبش باشن؟ مثلاً فرزند شما فقط رپی رو گوش بده که مناسب سنش باشه؟
□ بله
■ در این صورت، فرزند شما مجاز نیست که خیلی از اهنگ‌های تتلو و لیتو رو گوش بده. شما موافقید؟
□ بله
■ به اینکه "والدین باید روی موسیقی‌ای که در زیر سن قانونی گوش داده می‌شه نظارت داشته باشن" اعتقاد داری؟
□ بله
■ درباره‌ی برچسب parental advisory (نیازمند کنترل توسط والدین) که در جلد (کاور) بعضی آهنگ‌ها دیده می‌شه چیزی می‌دونی؟
□ ندیدم تاحالا
■ اگه آگاه بشی که ۹۰٪ آهنگ‌هایی که فرزندت گوش می‌ده مناسب سنش نیستن باز هم می‌ذاری گوش بده؟ چرا‌؟
□ نه ،میدونم که مناسب نییست ولی بچه ها خیلی مشتاق هستن که گوش کنن،تو خونه گوش نکنن دوستاشون تو مدرسه و بیرون از بر هستن و میخونن
■ به‌نظرت این گفت‌وگو چقدر مفید بود؟
□ خوب بود و آگاهی رو بالا برد


گفت‌گوی هفتم / نیلوفر ۲۶ ساله:
■ چندوقته که با موسیقی رپ آشنا شدی، رپر مورد علاقه‌ت کیه و چند درصد از پلی‌لیستت رو این سبک از موسیقی تشکیل می‌ده؟
□ از ده سالگی
رپر مورد علاقم ، ببین من همه رو گوش میدم ، هیچ کدوم اونجوری نیستن که بگم واای من سینه چاکشم [خنده]
بستگی به مودم تو لحظه گوش میدم
بیشتر رپ گوش میدم ، ایرانی و خارجی ، بیشتر خارجی
■ علاوه بر موسیقی رپ با هنرهایی مثل گرافیتی و بریک‌دنس هم آشنایی؟ به‌نظرت فرق رپ و هیپ‌هاپ در چیه؟
□ علاقه دارم و خیلی دوس دارم زودتر موقعیتش پیش بیاد که واردشون بشم
ولی فعلا در حد شنونده ام!
خب رپ یه شاخه ای از هیپ هاپه ، هیپ هاپ یه فرهنگه
■ به‌نظرت می‌شه بخشی به عنوان "هیپ‌هاپ کودک و نوجوان" به‌وجود بیاد و افراد زیر سن قانونی مخاطبش باشن؟ مثلاً فقط رپی رو گوش بدن که مناسب سن‌شون باشه؟
□ شدنش که میشه ولی به نظرم یه جوریه [خنده]
■ چجوریه به‌نظرت؟ احساستو بگو
□ نیلوفر ده ساله با این رپ آشنا شد و باهاش حال کرد
همین رپ رو دختر دوستم که الان ده سالشه داره گوش میکنه و لذت میبره
تمام لذت رپ تو اینه که تقسیم بندی نداشته باشه
نمیدونم تونستم منظورمو برسونم یا نه
■ چقدر به اینکه "والدینت باید روی موسیقی‌ای که در زیر سن قانونی گوش می‌دادی نظارت می‌داشتن" اعتقاد داری؟
□ مثالمو میبرم همون دختر دوستم
مامانش یعنی دوستم میگه اول من گوش کنم یا با من گوش بده
که اگه به دردش نخورد قانع کنه که گوش نده
ولی به نظرم حرکت مسخره ایه!!!
حالا هر چقدر قانع کنی که به دردت نمیخوره میره تنها گوش میکنه بدون اینکه بفهمی
برای من کسی نظارت نداشت ، و همیشه تنها گوش میکردم.
فقط چند باری هیچکس رو برای داداشم و خواهرم پلی کردم و خوششون اومد
تو خونمون فقط من رپ گوش میدم. ولی جدی الان خیلی خوشحالم که رپ گوش میدم!
و نذاشتم کسی نظرمو عوض کنه
■ درباره‌ی برچسب parental advisory (نیازمند کنترل توسط والدین) که در جلد (کاور) بعضی آهنگ‌ها دیده می‌شه چیزی می‌دونی؟
□ چند جا دیدم
■ به‌نظرت چقدر باید جدی گرفتش؟ آیا وجود چنین برچسب‌هایی مفیده؟
□ فکر نمیکنم آدما خیلی بهش توجه کنن
یاد کنسرت نیکی [minanj] افتادم میگف شما که بچه مدرسه ای هستین چرا اینجایین برین خونه و درستونو بخونین
ولی هیچکس توجه نمیکنه!!! هزاران برچسبم بزنن بعید میدونم تاثیری بذاره
■ به‌نظرت این گفت‌وگو چقدر مفید بود؟
□ اینو تو باید بگی [خنده]

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

Legend of the old woman & the fox

حدیث

خود درگیری(بررسی تعاریفِ مرتبط و غیر مرتبط)