فمینیسم و هیپ‌هاپ

ترجمه مقاله‌ای از Viola، منتشر شده در رسانه medium
صادقانه بگویم که همه ما به هیپ هاپ-فمینیسم نیاز داریم. هیپ هاپ-فمینیسم جنبشی است که ساخته شده تا اساس فمینیسم سیاه پوستان را از دو موج قبلی فمینیسم بیاورد و آن را در مفهوم فرهنگ هیپ هاپ قرار بدهد. با قرار دادن آرمان های فمینیستی در زیر ذره بین فرهنگ هیپ هاپ، می توان گفت و گویی را با اعضای نسل هیپ هاپ آغاز کرد.
در سال 1999 ،خوآن مورگان، کسی که اصطلاح "هیپ هاپ-فمینیسم" را ابداع کرد، کتابی درباره اینکه چگونه او جایگاهی را برای خودش در کنار جامعه سیاه پوستان فمینیست ندید تالیف کرد.
احساس مورگان از این جایگزینی توسط دیگران حس می شد و در کمال تعجب او، هیپ هاپ-فمینیسم به یک جنبش مبدل شد. فمینیست هایی که با این جنبش شناخته می شوند، نهایتاً به دنبال توانمندسازی زنان و دختران رنگین پوست از طریق کار خود هستند. هیپ هاپ-فمینیسم یک نیاز است چون می تواند به شکاف روز افزون بین آکادمی و افراد خارج آن خاتمه بدهد.
مورگان می گفت: "فمینیسم نیاز دارد به اندازه کافی شجاع باشد تا از پس اراذل بر بیاید". "از پس اراذل برآمدن" یکی از قسمت های اساسی فمینیسم است و می فهماند که مردم بین نحوه زندگی و ایدئولوژیهای سیاسی شان دارای تناقضاتی هستند.
شناخت این تناقضات برای درک نیاز به هیپ هاپ-فمینیسم ضروری است. پیروی از این عبارت به فمینیست ها اجازه می دهد تا در تعیین روش های شخصی شان (اعم از عادات و نظریات) خلاق و مبتکر باشند. فمینیست های هیپ هاپ از این توانایی برای گسرتش آگاهی خود به عنوان "فمینیست ها" استفاده می کنند.
فمینیست های هیپ هاپ از هیپ هاپ برای بررسی اینکه "نژاد، جنسیت و وضعیت اجتماعی-اقتصادی" چگونه بر ایجاد و مصرف کردن فرهنگ هیپ هاپ تاثیر می گذارد استفاده می کنند.
فمینیست های هیپ هاپ تلاش می کنند تناقضات درون زندگی خود را بپذیرند، مانند دوست داشتن هیپ هاپ علی رغم زن ستیز بودن آن [در برخی مواقع]؛ این امر، بسیار مهم است چون آغازگر گفت و گویی راجع به لذت، رابطه جنسی و آنچه که به معنای داشتن تمایلات جنسی قلمداد می شود است که لزوما با آرمان های فمینیستی مطابقت ندارد. از آن گفت و گو نیز می توان نظریه جدیدی راجع به "لذت" مطرح کرد. یکی از مفهوم های مهم هیپ هاپ-فمینیسم درباره ترویج عشق به خود و تعریف خاص و بی نظیری از "نفس حویشتن" است؛ این، ناشی از یک تمایل برای رد کردن "سیاست های ارجمندی" و فشارهایی است که بر زنان سیاه پوست آمریکا لحاظ می کرده اند.

"سیاست های ارجمندی" توسط فمینیست های سیاه پوست، با معرفی خودشان به عنوان انسان هایی شایسته و زنان پرهیزگار به مثابه راهکاری برای کسب احترام از طرف سفیدپوستان ایجاد شده است.
و البته در یک مقطع زمانی، سیاست ارجمندی به بهبود زندگی سیاه پوستان کمک کرد.
اما سیاست ارجمندی همچنین به عنوان یک سرکوبگر آسیب زننده به مسائل جنسی زنان در جوامع سیاه پوستان تلقی می شود.
هیپ هاپ-فمینیسم ضروری است به این دلیل که می تواند هرچیزی که به عنوان سوء رفتار جنسی و یا رفتارهای ضد زنان است را بگیرد و آن را به عنوان راهی برای توانمند سازی و گشودن راهی برای گفت و گو در مورد مسائل جنسی زنان سیاه پوست مورد استفاده قرار بدهد که در غیر این صورت امکان پذیر نخواهد شد.
فمینیست های پیشگام هیپ هاپ، در مورد  Queen Latifah و MC Lyte [رپرهای زن] نه به‌عنوان فمینیست های هیپ هاپ، بلکه به عنوان جلوه هایی از هیپ هاپ-فمینیسم در عمل صحبت می‌کردند.
دو هدف هیپ هاپ-فمینیسم، صلاحیت دادن و توانمند ساختن زنان و دختران سیاه پوست و واقعی نگاه داشتن آن است.
فرهنگ عامه جایی است که بسیاری از مردم –مخصوصاً کودکان- درباره جهان و جایگاهشان در آن می آموزند. اساسِ هیپ هاپ-فمینیسم، قطعا در استفاده از فرهنگ عامه به عنوان راهکاری برای دستیابی و توانمندسازی زنان و دختران رنگین پوست است؛ چیزی که جنبش فمینیستی نیاز دارد. هیپ هاپ-فمینیسم به عنوان فضایی برای دختران و زنان رنگین پوستی که از نسل هیپ هاپ بوده اند و
نتوانسته اند خودشان را با جنبش فمینیسم وفق بدهند ساخته شده است.
امروزه این هدف با توجه به رشد سومین موج فمینیستی مورد توجه است و مسائل زنان از همه نژادها، هویت ها و تمایلات جنسی را بیرون می راند.
هیپ هاپ-فمینیسم، فضایی همه جانبه برای زنان و دختران نسل هیپ هاپ است تا بتوانند خود را توانمند کنند، انتقاد کردن را بیاموزند و در نهایت جامعه پیرامون خود را بهتر بسازند.
یادداشت مترجم:
از جمله ایرادات وارد بر قضیه هیپ هاپ-فمینیسم، تاکید مورگان بر رنگ پوست زنان و دختران (با توجه به وضعیت زنان و دختران سیاه پوست در جریان جنبش فمینیستی در آمریکا) است. مثلاً در جوامع دیگر مانند ایران، هیپ هاپ-فمینیسم با این شکل که در این مقاله آمده ممکن است فاقد موضوعیّت بشود.
همچنین من از ترجمه بخشی از این مقاله که در رابطه با بررسی آلبوم یکی از خوانندگان زن سیاه پوست بود صرف نظر کردم.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

Legend of the old woman & the fox

حدیث

خود درگیری(بررسی تعاریفِ مرتبط و غیر مرتبط)