تاریخ کارآفرینی در هیپ‌هاپ

ترجمه مقاله ای از Business2Community
با عنوان: تاریخ کارآفرینی در هیپ هاپ
M. Sourgoutsidis :نویسنده
در دهه 70 میلادی، هنرمندان هیپ هاپ نادیده گرفته و توسط شرکت های بیزنس آمریکایی رد شدند. دیسکو فرمانروایی می کرد و لیبل های منتشر کننده موسیقی نمی خواستند با هنرمندانی که "کلام‌محور" بودند کاری انجام بدهند.
اولین هنرمندان هیپ هاپ، به منابع مالی ای که سبک های دیگر از آن برخوردار بودند دسترسی نداشتند. و به دنبال عظمت هیپ هاپ، روحیه ی کارآفرینی مشتعل شد.
هیپ هاپ نه تنها دسته ای جدید از کارآفرینان را، بلکه هنرمندان کارآفرین را به وجود آورد.
"من یه بیزنس‌مَن نیستم! من [خودم] یه بیزنسم" – Jay z


همه‌اش درباره‌ی سخت‌کوشی است.
وقتی شما یک کارآفرین در حال رشد هستید، باید سخت کار کنید تا کارها درست پیش بروند. در اکثر اوقات، شما با کمتر از آنچه که نیاز دارید عمل می کنید. شما می کوشید تا مردم را برای خرید محصولاتتان ترغیب و متعاقدشان کنید که ابتکار و صنعت شما ارزش سرمایه گذاری را دارد. شما می فروشید، می فروشید و بیشتر می فروشید!
هنرمندان اصیل هیپ هاپ ، همین سخت کوشی و نحوه فروشندگی را در اختیار داشته اند.
Charnas Dan مؤلف "تسویه حساب بزرگ: تاریخ تجارت هیپ هاپ" اینگونه توضیح می دهد: "اگر هیچ موسسه ای وجود نداشته باشد، هیچ شرکت ضبط موسیقی ای از شما حمایت نکند، شما اساساً باید خودتان شروع به فروختن آثار کنید. باید هنر فروش را یاد بگیرید و از آنجا که رپرها به هر حال فروشنده هستند، خودشان را روی صحنه می فروشند (منظور اینکه رپرها، آثار خودشان را در اجرای روی صحنه به مخاطبان ارائه می کنند و این ارائه، خود نیز یک محصول است)".
هیپ هاپ به عنوان یک سبک موسیقی، به مثابه ی یک "فرهنگ متضاد" با سبک های دیگر دیده می شد. این امر، پیشگامان سبک هیپ هاپ را مجبور می کرد که هم محصولاتشان (آهنگ ها) که خلق کرده بودند و هم صنعت نوظهورشان (هیپ هاپ) که در حال فعالیت بودند را بفروشند.


هیپ‌هاپ و نوآوری
کارآفرینی و نوآوری، عبارات مرتبط و به هم پیوسته ای هستند. ضروری است که کارآفرینان از ایده های جدید برای کسب درآمد و صرفه جویی در وقت استفاده کنند. این امر، به کمپانی ای که نو پا است کمک می کند تا ضمن بهره برداری از هر زاویه ی ممکن برای کسب درآمد، چالاک و توانمند 
باشد.
از آنجا که هنرمندان پیشگام هیپ هاپ، فاقد حمایت نهادی بودند، مجبور به نوآوری شدند. آنها مفهوم جدیدی برای ضبط کردن روی Turntable (دستگاهی که DJها به وسیله ی آن هنرنمایی می کنند) به ارمغان آوردند که Scratching نامیده می شد. آنها از صنعت Sampling (اقتباس موسیقیایی از آهنگ های دیگر برای ساختن یک موسیقی جدید) برای ادغام چند صدای مختلف و ایجاد یک ساختار صداییِ جدید استفاده کردند. اشعارِ کلام‌محور، بر فراز beat Drumها و line bassها لایه بندی 
شده بود. همچنین برخی از گروه ها به ابداع ایده هایی چون "تیم بازاریابی خیابانی" پرداختند و کالای مرتبط با هنرمندان را به خطوط مُد هدایت کردند. در چنین صنعت نوظهوری، هرچیزی که آنها برای پیشرفتِ نام تجاری شان به کار گرفتند، نوآوری بود.


آن‌قدر وانمود کن تا به واقعیت تبدیلش کنی
گاهی به دنباله کارآفرینی، این را میدانید که ایده ی خوبی در چَنته دارید. شما کاملاً به تیم تان و توانایی خود در دستیابی به موفقیت مطمئنید. مهم نیست کسی به شما چیزی بگوید و اینکه تا چه اندازه از امر "عَرضه داشتن" فاصله داشته باشید؛ این شمایید که هاله ی اعتماد به نفس و آرامش را حفظ می کنید.
شما با همدیگر به محصول قابل ارائه تان (MVP) دست می یابید و تصور می کنید که یک کمپانی معتبر هستید، اگرچه که هنوز چنین چیزی نیستید! داستان اصلی شروع هیپ هاپ نیز چیزی جز این نبوده است.
برای موفقیت در روزهای آغازین هیپ هاپ، شما می بایست قبل از هر کس دیگری به اثر (آهنگ) خودتان باور می داشتید. درست مانند یک کارآفرین، شما باید یک Mixtape (همان محصول قابل ارائه که شامل یک نوار کاست از آثار آماده ی انتشار می باشد (ضبط کرده و طرز فکر "وانمود کن تا واقعی بشه!" را در قبالش حفظ می کردید.
Frasier Anthony اینگونه توضیح می دهد: "بزرگان رپ مانند Biggie و Gang Sugarhill قبل از به دست آوردن زندگی لوکس، درباره ی آن رپ می کردند و آن چیزی که می خواستند را در آثارشان متصور می شدند."
این هاله ی اعتماد به نفس همراه با توانایی مقابله با شکست بود که به کارآفرینان هیپ هاپ اجازه می داد تا با سرمایه گذاری خودشان پیش بروند.


سبک زندگی، واقعی است.
هیپ هاپ فقط یک سبک [موسیقی] نیست، بلکه یک سبک زندگی (عموماً یه عنوان یک فرهنگ) است. در حقیقت، ساز و کارِ کارآفرینی نیز دقیقاً به همین شیوه کار می کند. کارآفرینی چیزی است که شما زندگی می کنید، در حالیکه محصول یا خدماتِ شما کاری است که انجام می دهید!
یک فرهنگ و سبک زندگی کاملی وجود دارد که همراه با کارآفرین شدن می آید، دقیقاً مانند یک فرهنگ کامل و سبک زندگی ای که با تبدیل شدن به یک هنرمند هیپ هاپ مرتبط است.
"خودباوری"، "سخت کوشی"، "نوآوری" و "وانمود به آنچه که هنوز به وقوع نپیوسته" چیزهایی هستند که ریشه های هیپ هاپ را برای همیشه به روحیه ی کارآفرینی متصل می کنند.
"هیپ هاپ چیزیه که زندگی می کنیش، رپ چیزیه که انجامش می دی" - KRS-One

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

Legend of the old woman & the fox

حدیث

خود درگیری(بررسی تعاریفِ مرتبط و غیر مرتبط)